Jag jobbar i en förhållandevis liten bransch just nu. Med det menat att det är ganska lätt att hålla koll på företagen som agerar i branschen.
Kyl-branschen är den jag pratar om alltså. Eftersom vi på Climaco tillverkar mycket av vårt material själva och säljer det vidare via olika återförsäljare och grossister så är det i vårt intresse att ha lite koll hur våra produkter når ut till slutkunderna – konsumenterna. För trots att en viktig produkt som ett dräneringstråg borde vara en självklarhet för alla med värmepumpar så är det inte så alltid, pga att slutkunden inte fått informationen om vad det är eller varför hen ska ha det.

Fotnot: Ett dräneringstråg är en typ av uppsamlingsbricka som monteras under värmepumpens utomhusdel och samlar upp kondensatet som bildas, och leder bort det. Climaco har tillverkat en serie vi döpt till Pancake dräneringstråg, som har värmeslingor och termostater inbyggt, som tar hand om kondensatet även på kalla vintrar då det riskerar att frysa och förstöra husgrunder så väl som själva pumpen. (En värmepump kan en vinterdag producera 10 liter per dygn, beroende på modell).

När man sitter och googlar olika söktermer man fått fram via googles keyword planner så upptäcker man att det finns en hel del kampanjsajter av olika kvalitet på ämnet värmepumpar. Det är ett intressant sätt att marknadsföra sig på. Att fylla en sajt med sökvänlig information för att sedan länka användarna vidare till huvudsajten.
Men det krävs så klart men än bara en sajt fylld med information för att generera affärer via den. För det första måste folk hitta till kampanjsajten, och för det behövs en del auktoritet på innehållet. Hur får man det då? Ett sätt kan vara med ytterligare en kampanjsajt som hänvisar dig vidare till den kampanjsajten. Men hur får du då trafik till den andra kampanjsajten? Ja, detta är förvirrande och inte helt lätt.
Det gäller helt enkelt att bygga upp ett mindre nätverk av sajter med sammanhängande information och söktermer som hänvisar runt användare till olika platser.
Att döpa bilder man laddar upp på sajterna till vettiga saker och inte bara ”bild1.jpg”. Att kanske ha någon länk från utanför ditt kampanjsajtsnätverk från en domän med högre auktoritet.
Det finns en del trix att använda sig utav. Men man måste inse att det här tar tid. Har man inte ett stadigt flöde av trafik mot en sajt så tar det lång tid innan man får det, och det tar lång tid att få trafiken konverterad till auktoritet.
Jag köpte ett gäng domäner för att pröva mig på ämnet ”Dräneringstråg” för att generera trafik kring ämnet och få slutkunder till att hitta korrekt information.
Jag lät olika artiklar om dräneringstråg med länkar som hänvisades åt ett visst hål florera på internet ett par år. Detta resulterade i en bra mängd trafik på min huvudsajt (varmepumpluftluft) och tillät mig att uppskatta en efterfrågan som folk hade, pga problemet med kondensat från deras värmepumpar. Det tillät mig också att få bra statistik kring säsonger, vad folk sökte efter mest vid olika perioder på året.
Den senaste tiden har jag haft för mycket att göra för att hålla igång alla domänerna, så den större delen har jag låtit expirera. Men erfarenheterna har lett mig till en mer direkt kampanjsajt för dräneringstråg (draneringstrag.se). Den är inte på googles förstasida för sökresultat ännu för den är bara några månader gammal, men förhoppningsvis kan vi pusha auktoritet till sajten så att den driver mer trafik och upplyser ägarna utav värmepumpar att dräneringstråg är faktiskt en ganska bra investering!